Trumpland

Ja ingen har väl missat valet förra veckan, och här borta är det omöjligt att missa. Tankarna går runt i huvudet och jag försöker inse vad som hände, hur det har blivit som det blivit och vad det innebär. Folk runt omkring mig är helt försörda, rädda och missnöjda. Det värsta är reaktionerna, att Trumps vinnande tog fram massa rasistiska människor och gav folk tron att det är ok att vara elak mot minoriteter. Folk på skolan protesterar dock, och imorse gick folk ut från klassrummet mitt under en lektion för att protestera runt campus. Not my president skriks det och folk gör detta för att stötta varandra. Jag står mitt i som ett fån och fattar inte mycket haha, seriöst jag är förvirrad. Folk är rädda för att bli utkastade, folk är rädda för bli tvingade att gå i conversion therapy (terapi för att bli av med sin gay-het, inget trevligt) och kvinnor rädda för att bli behandlade som mindre än män igen. Mina klasskompisar är oroliga över att inte ha möjlighet till försäkring nästa år, dem googlar om vård för gynekologer då deras nuvarande system troligtvis förändras. Allt blir så mycket mer verkligt när mina klasskamret och vänner verkligen påverkas. Allt jag kan tänka är hur lyckligt lottad man egentligen är som svensk.
 
Detta valet är väldigt mycket mer än svart och vitt. Hillary var ingen perfekt kandidat. Jag har följt valet och politiken och kan säga att det inte är endast för att hon är kvinna som hon inte van. Å andra sidan så vann hon folkets röster, men nu är det så att själva politiken funkar annorlunda här och är mer komplicerad. Hillary har blivit anklagad av FBI fler än en gång, och det påverkade valet stort. Hon har en bakgrund som gör att man inte kan lita fullt på henne (gömt emails, varit inblandad i krigande m.m.) Plus, man måste inse att USA fortfarande har många kristna i landet som är emot saker Hillary står för. Därför är det inte lika självklart att rösta på henne som svenskar verkar tro, hon är ingen perfekt kandidat. Tro mig inte fel dock. Jag är emot Trump mer än något annat. Mina vänner här är personligen drabbade av att han vann, och det gör ont i mig att se folk omkring mig plågas. Rasistiska kommentarer, osäker framtid och bara det att en sådan man kan göra så mycket hemskheter och säga så många saker och ändå bli president är helt sjukt. Det här var ett extremt år inom politiken.
 
Mer än något annat dock, det bevisar hur otroligt korrupt detta landet kan vara inom politik och att det styrs av pengar och makt.
 

Förövrigt, något att också tänka på är att nästan hälften av befolkningen inte röstade, och några av dem som röstade, dem röstade på en död gorilla. (Bosktavligt talat alltså, folk röstade på Harambe, en död gorilla.)

För att detta är Amerika och det finns folk till allt. 

 
Personligt | |
Upp